print header

9 כישורי תקשורת שכולם חייבים להכיר

 במהלך הזמן אנו צוברים חוויות רבות ולומדים מהן כיצד לנהוג, אך אנו לא תמיד מצליחים לרכוש את כל הכלים הנחוצים לנו בתחומי החיים השונים. אחד מהכישורים החשובים, שחלקנו מתקשים לרכוש, נוגע לתחום התקשורת עם הסביבה שלנו, בין שמדובר בשיחה אישית עם אדם יחיד ובין שמדובר בשיחה קבוצתית עם מספר אנשים. על כן, כדאי שתקדישו תשומת לב לסעיפים הבאים ותרכשו את 9 המיומנויות החשובות לתקשורת; הן יאפשרו לכם לפתח את הביטחון העצמי שלכם, לדעת כיצד לשוחח עם אחרים ובאופן כללי ללמוד כישורים שיסייעו לכם לתקשר עם הסביבה בצורה נעימה, יעילה וקלה יותר.
 
אישה מדברת לאנשים אחרים במשרד
 

1. הבעת אמפתיה

אמפתיה גורמת לנו להזדהות עם אנשים סביבנו, וזו יכולת חשובה שכולנו צריכים לרכוש על מנת שנוכל להבין את הצד השני ולא לדאוג רק לטובתנו. אותו רגש מאפשר לנו ליצור קשרים משמעותיים בחיינו ולכן חשוב שהוא יהיה חלק מהותי מיכולות התקשורת שלנו.

כיצד תעשו זאת?

היו מרוכזים וקשובים לאדם שמולכם: כשאדם אחר נפתח בפניכם וחושף דברים שמעיקים עליו, או שהוא פשוט רוצה לחלוק אתכם את מחשבותיו, עליכם להיות נוכחים ברגע ולהקשיב לו. השתדלו שלא להיות שיפוטיים והקשיבו לרגשות שמאחוריי המילים ולא רק למעשים ולמקרים שאתם שומעים עליהם. כדי להבין טוב יותר את האדם השני, תשאלו שאלות על דברים שלא הבנתם מדבריו, באופן כזה שיאפשר לכם להרגיש כחלק מעולמו של האדם שמולכם. בשלב הבא תנו מילות עידוד, או נסו לעזור אם יש לכם את האפשרות לעשות זאת, והפגינו את אותה האכפתיות שהייתם רוצים שיפגינו כלפיכם. 

2. פתרון עימותים

רבים מאיתנו לא אוהבים להיכנס לעימותים, אך אי אפשר להימנע מכך שיהיו חיכוכים ואי הסכמות עם האנשים סביבנו. כשזה קורה, חשוב שלא נעזוב את העימות ונתעלם ממנו, מפני שהוא יהיה כמו פצע לא מטופל שרק יחמיר עם הזמן. על כן עלינו לפתור את המצב בהקדם האפשרי.

כיצד תעשו זאת?

השיבו, אך אל תגיבו: כשאתם נכנסים לעימותים ומגיבים באופן מידי, אתם עלולים להגיד דברים שתתחרטו עליהם או לאבד את שלוות הרוח ולהרים את קולכם בצורה לא נעימה. בגלל זה חשוב לא להגיב באופן מידי, אלא להשיב לאדם השני אחרי כמה רגעים של חשיבה על מה שיש בלבכם ועל מה שמפריע לכם בדיוק. ברגעים של עימותים חשוב שתתמקדו בנושא ולא תזלגו לאירועים מהעבר שרק יחמירו ויאריכו את הוויכוח. במקום זאת, השתדלו להיות סבלנים ואל תיתנו לוויכוח להסלים. זכרו שמערכות היחסים שלכם חשובות יותר מכל עימות רגעי, ועליכם להפגין זאת גם ברגעים לא פשוטים, כמו עימותים וויכוחים על נושאים שעלולים לפגוע בכם באופן אישי.
איור של שני ראשים בכיוונים מנוגדים זה לזה

3. שאילת השאלות הנכונות

אנשים חושבים שהדרך הטובה ביותר לתקשר עם אחרים היא לתת להם מענה לכל שאלה או בעיה שיש להם, אך זה לא תמיד נכון. לעתים, כדי לנהל שיחה עמוקה ולשפר את התקשורת עם אחרים, חשוב גם לדעת לשאול את השאלות הנכונות ולא רק לענות את מה שאתם חושבים על מצבים כאלו ואחרים. באופן הזה אתם לא רק תנהלו שיחה מעניינת, אלא תראו לאדם השני שאתם מתעניינים בדבריו ואפילו תוכלו להגיע יחדיו למסקנות חשובות או לפתור בעיות שיש לכם ולהם.

כיצד תעשו זאת?

שאלו שאלות פתוחות: הדרך הטובה ביותר לסיים שיחה היא לשאול שאלות שהתשובה עליהן היא "כן" או "לא" בלבד. כדי שזה לא יקרה, שאלו שאלות פתוחות שיובילו לתשובות מעניינות אשר יתרמו לכם ויעוררו את סקרנותכם. שאילת שאלות מסוג זה מראה שאתם מתעניינים במה שיש לאדם השני להגיד, מה שיעזור לו וגם לכם להיפתח ולנהל שיחה קולחת.
 
 

4. ניהול משא ומתן יעיל

אנשים רבים לא אוהבים להיכנס למצבים בהם עליהם לדרוש דבר מה, ולכן לא יודעים כיצד לנהל משא ומתן שיעזור להם להשיג את מבוקשם. על מנת שלא תצאו מופסדים במקרים בהם אתם יכולים להרוויח וחוששים לעשות זאת, חשוב שתפתחו כישורים יעילים של משא ומתן בצורה מדורגת ולאורך זמן.

כיצד תעשו זאת?

היו אסרטיביים, הגיעו מוכנים עם דעות מגובשות והשתדלו להציע הצעה שכולם ירוויחו ממנה: כשאתם נכנסים למשא ומתן מכל סוג, חשוב שתדעו לא רק מה אתם רוצים, אלא גם את מה שהצד השני מעוניין בו. באופן הזה יהיה לכם מידע מקדים שיתן לכם יתרון בעת הכניסה למשא ומתן, וזאת נקודת התחלה מצוינת עבורכם. בשלב הבא עליכם להקשיב למה שהצד השני אומר בין השורות ולא רק במילים; חפשו רמזים לרצונות שלו והציעו הצעה לפי מה שאתם חושבים שהצד השני רוצה. במצבים כאלו חשוב גם שתזכרו שהצד השני יכול לחוש בקלות בחוסר הביטחון שלכם ולנצל זאת, לכן עליכם להיות אסרטיביים ולא להיכנע עד ששני הצדדים יהיו מרוצים.
גבר חותם על מסמך מול גבר אחר שיושב מולו

5. דיבור בציבור

אנשים רבים חוששים לדבר בציבור, אך פעמים רבות אנו זקוקים לכישור הזה כדי להעביר מסר מסוים. בין שמדובר בנאום תודה ביום ההולדת שלכם, מצגת חשובה בעבודה או שיחה עם קבוצה גדולה של אנשים, עליכם לדעת כיצד לדבר בפניי אחרים בצורה מעניינת ומושכת.

כיצד תעשו זאת?

חשבו על אדם בקהל שצריך לשמוע את מה שיש לכם להגיד: אחת מאבני הבניין החשובות בפיתוח כישורי תקשורת היא אמירת דברים בעלי ערך לא רק עבורכם, אלא עבור האנשים שאתם משוחחים איתם. כשאתם מדברים בפניי קהל, ישמו את העיקרון הזה וחשבו איזו תועלת אתם יכולים להביא לאנשים שמקשיבים לכם. אמרו דברי טעם, עשו זאת עם תשוקה בקולכם ושדרו אמינות כדי לגרום לקהל לא רק לשמוע, אלא גם להקשיב למה שיש לכם להגיד.

6. שימוש יעיל בשפת גוף

מעל 90% מהתקשורת בין בני אדם מתבצעת במישור לא מילולי, ולכן חשוב ללמוד כיצד להשתמש בגופנו כדי להעביר את המסרים שלנו. בני אדם מתוכנתים באופן שמאפשר להם לשים לב למה שנאמר להם בצורה לא מילולית, ולראות מחוות קטנות שמביאות אותם להסיק מסקנות על הצד השני, לכן חשוב ללמוד כיצד לתקשר גם בלי מילים.

כיצד תעשו זאת?

חזקו את שלושת אבני הבניין של שפת גוף: קשר עין, חיוך ולחיצת יד: כשאתם מדברים עם אדם אחר, חייכו אליו מכל הלב תוך שמירה על קשר עין רציף. אם אתם מתקשים לחייך חיוך אמיתי וכנה במצבים מלחיצים, כמו ראיון למשל, חשבו על דבר מה שמשמח אתכם והוא כבר ישפיע עליכם באופן הרצוי. שמרו על גב זקוף וקשר עין בזמן שאתם מדברים וגם כשהצד השני מדבר אליכם, ושלבו חיוכים תוך כדי על מנת לשמור על אווירה נעימה. אם המאורע מצריך זאת, התחילו או סיימו את השיחה בלחיצת יד איתנה המלווה בקשר עין הדוק וחיוך קטן.
יד של גבר עם שפם לוחצת יד של אישה

7. משיכת תשומת לב לדבריכם

כיום אנחנו חסרי סבלנות יותר מאי פעם, וכדי לגרום לאנשים להתעניין בשיחה, יש לדעת כיצד למשוך את תשומת ליבם אליה. באופן הזה תוכלו להיבדל מאחרים אם אתם חלק מקבוצה, או לשבות את תשומת ליבו של האדם שלפניכם בשיחה בארבע עיניים.

כיצד תעשו זאת?

סכמו את מה שיש לכם להגיד במשפט אחד: האתגר האמיתי במשיכת תשומת ליבם של אנשים היא לסכם את מה שאתם רוצים להגיד במשפט אחד, או בכמה משפטים קצרים. בין שמדובר במפגש עם אדם בפעם הראשונה ובין שמדובר בהעברת מצגת בעבודה, עליכם לשבות את הקהל לפני שתתחילו להיכנס לעובי הקורה. עשו זאת על ידי אמירת משפט שיוכיח להם שהם צריכים לשמוע את מה שיש לכם להגיד, והם כבר יזדקפו ויקשיבו לכם לאורך כל הדרך.
 

8. הכרה באדם שיושב מולכם

מלבד החלק שלכם בשיחה, חשוב שתדעו גם להעביר את הלפיד לאנשים שאתם משוחחים עמם ולהכיר בחלק שלהם בתקשורת ביניכם. במקרה הזה, המטרה שלכם היא לא רק להפיק תועלת אישית מהשיחה, אלא לבנות מערך תקשורת שבו כל צד מביע את עצמו.

כיצד תעשו זאת?

חפשו את הטוב במישהו וספרו לו את דעתכם: כדי לאפשר למישהו לדבר ולגרום לו להרגיש טוב, עליכם לתת לו מחמאה עניינית וממצה שלא מכניסה אתכם לתוכה. אם למשל מישהו הביע דעה מעניינת בשיחה, אל תגידו "אני אוהב/ת את מה שאמרת", אלא "אמרת משהו נורא מעניין". באופן הזה אתם מכירים בחלקם החשוב של אנשים שאיתם אתם משוחחים, וזה לא חייב להיות רק במסגרת שיחה רצינית, אלא גם בתקשורת רגעית וסתמית, כמו בשיחת חולי.
גבר ואישה משוחחים ליד שולחן

9. בניית אמון

אחד הדברים החשובים ביותר שיש לזכור בעת תקשורת עם אנשים היא להיות נאמנים לעצמכם ולא לדבר על דברים שאתם לא מאמינים בהם. אנשים יכולים להרגיש ולדעת בקלות שעומד בפניהם אדם לא אמין, ולכן ניסיון להגיד משפטי סרק רק כדי לנהל שיחה לא יועיל לכם. במקום זאת, מומלץ לדבר על דברים שאתם מאמינים בהם ולהביע דעה כנה בצורה מעניינת שתמשוך את תשומת הלב של הסביבה שלכם למה שיש לכם להגיד.

כיצד תעשו זאת?

פשוט מאוד – אמרו דברים שאתם באמת מאמינים בהם: זכרו שהדעה שלכם לגיטימית וחשובה, והאופן בו תנסחו אותה הוא זה שישפיע על כישורי התקשורת שלכם עם אחרים. אנשים יסמכו עליכם וירצו לשוחח עמכם רק אם תשדרו כנות ותציגו את עצמכם באופן שיעניין אותם, וזה יקרה רק כשאתם מדברים על משהו שיש לכם עניין בו. בלי אמון, שום תקשורת ארוכת טווח לא יכולה להתקיים, אז זה תלוי בכם כיצד תנתבו מערכות יחסים עם כנות וכישורי שיחה יעילים.

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.