print header

8 טיפים להרגיש טוב בסביבות תחרותיות

כל אחד מאיתנו היה צריך להסתדר לפחות פעם אחת בחייו בסביבה תחרותית מסוג כזה או אחר. ייתכן שמדובר במקום העבודה, בלימודים או אפילו בהתנהלות עם בני משפחה מסויימים שתמיד צריכים להוכיח שהם המוצלחים ביותר. במצבים כאלה קל מאוד להרגיש רע עם עצמנו ועם ההישגים שלנו, ולהשוות כל הזמן בינם לבין אלה של הסובבים אותנו. מובן שהתנהגות כזו גורמת לנו לתחושה שלילית, וההנחה של רבים היא שרק אם נצליח להיות הטובים מכולם נוכל להרגיש טוב עם עצמנו. כיוון שלא קיימים אנשים שמצליחים לזכות במקום הראשון בכל תחרות, גלויה או סמויה, מדובר בצורת חשיבה שעלולה להיות הרסנית ולא נעימה. 8 הטיפים הבאים יעזרו לכם להרגיש במיטבכם גם בסביבות תחרותיות שכאלה, מבלי לשאוף להיות תמיד הטובים מכולם. 
 
אישה מחייכת אל מסך טאבלט
 

1. החליפו את החתירה לשלמות בחתירה להצלחה

אם מצוינות היא תרופה, פרפקציוניזם הוא תופעת הלוואי שלה. מצוינות יכולה להוביל אתכם רחוק, אבל פרפקציוניזם הוא התמכרות למצוינות, והסירוב להסתפק בכל תוצאה אחרת. אנשים שחותרים לשלמות מאמינים תמיד שלו הייתה להם שעת עבודה נוספת, הכל היה מסתדר. אך כאשר השעה הזו מגיעה, הם מיד מציינים שחסרות להם רק עוד שעתיים. כישלון, דחייה או פחד אינם נעלמים גם כאשר אתם עושים הכל על מנת להיות מושלמים, ולכן שביעות הרצון אינה קשורה לביצועים שלכם אלא ליחס שלכם אל עצמכם. כל עוד אינכם מתעצלים ופועלים כשורה, זכרו שגם "טוב" זו תוצאה נהדרת.

2. מצאו קהילה תומכת לשיתוף תחושותיכם

סביבות תחרותיות גורמות לאנשים רבים להצניע ואף להדחיק את הפחדים, אי הוודאות והחששות שלהם, ולהאמין שהם יוכלו לעבור לבד כל משבר. עם זאת, פעמים רבות חוסר היכולת לתקשר עם אחרים ולדבר על הדברים שמטרידים אתכם, עלול לגרום לצרות להיראות גדולות בהרבה ולהוביל אתכם לחשוב שאתם היחידים שמתמודדים עמן. גם אם נדמה שרוב האנשים במקום העבודה שלכם לא יתנדבו להקשיב לכם, תמיד תוכלו למצוא לפחות אדם אחד שמתמודד עם אותן הבעיות ולשוחח עמו על תחושותיכם. בנוסף להקלה שתרגישו, ייתכן מאוד שהשיחה תעזור לכם לפתור את הבעיות שלכם במהירות רבה יותר. 
גבר ושתי נשים משוחחים במשרד

3. הפסיקו לנסות לשלוט בכל מצב

גם האנשים החזקים ביותר בעולם יודעים שישנם דברים שהם לא יכולים לשלוט בהם ועלולים להפתיע אותם לרעה. הניסיון לשלוט בכל מה שקורה סביבנו גורם לנו לבזבז לא מעט זמן ואנרגיה, שבמקביל היינו יכולים להעניק לאנשים שיקרים לנו או לתחביבים שמשמחים אותנו. הזכירו לעצמכם שעל ידי ניסיון לשלוט בכל מה שמתרחש סביבכם אתם מאכילים את חוסר שביעות הרצון, האומללות והכעס, וניזונים מתרחישים מסוג "מה אם". הפסיקו לדאוג ולבקר את עצמכם על דברים שמתקיימים ללא קשר אליכם, ותופתעו כמה זמן יקר מתפנה לכם.

4. התאמנו בהכרת תודה פעם בשעה, ורק לאחר מכן עברו לפעם ביום

אנשים רבים מתקשים למצוא דברים חיוביים להודות עליהם מדי יום, והתרגיל הבא ידרוש מכם לעלות רמה ולעשות זאת פעם בשעה. הכרת תודה היא בסך הכל נקודת מבט שונה על מה שיש לנו, והיא מתמקדת בקיים במקום בחסר. הדברים הללו לא באים למבוגרים באופן טבעי, אך אם תתבוננו בילדים או בבעלי חיים תגלו כמה בקלות הדברים הקטנים ביותר משמחים אותם. חשבו מדי שעה במשך כ-15 שניות על דבר חיובי קטן כמו כוס תה חמה, חיוך מאדם יקר או שיחת טלפון שציפיתם לה, ותגלו כיצד המחשבות השליליות ש"נדבקו" אליכם משתחררות אט אט. כאשר הפעילות הזו תבוא לכם באופן טבעי, תוכלו להקדיש לה פחות זמן. 
אישה במשקפי שמש מחייכת אל המצלמה
 

5. עצרו את הדיבור השלילי אודות עצמכם

דיבור עצמי שלילי הוא אסטרטגיה שמטרתה להגן עלינו מפני בושה או כישלון. לעתים נדמה לנו שאם אנחנו נהיה אלה שנמעיט בערכנו, אחרים לא יעשו זאת. עם זאת, דיבור כזה גורם לכם להפוך למבקרים הגדולים ביותר של עצמכם, ועלול להוביל אתכם לחשוב שהטעויות שלכם מגדירות את מי שאתם. בפועל, טעויות הן חלק בלתי נפרד מהחיים, ובמקום לסחוב את הזכרונות אודות הטעות האחרונה שביצעתם, הודו בה, התנצלו והמשיכו הלאה. המשפט "טעיתי ואני מצטער" מתמקד בתוצאה של מה שעשיתם, אבל "טעיתי, אני כל כך גרוע", מתמקד במי שאתם. 

6. הגנו על שמכם הטוב

אחד מהמאפיינים הבולטים ביותר של סביבות תחרותיות הוא האופן בו אנשים בוחרים לבודד את עצמם מאחרים ולעתים אף להתקדם על חשבונם. כדי להיות עסוקים בהתקדמות האישית שלכם ולא בזו של אחרים, השתדלו שלא לקחת חלק בשיחות שמהותן רכילות על עובדים אחרים או ביקורת על העבודה שלהם. למרות שרוב הזמן לא תוכלו לדעת מה אנשים אחרים אומרים לגביכם, העובדה שתהיו מקושרים לתכונות חיוביות ותצברו לעצמכם פחות אויבים, תאפשר לכם להרגיש טוב יותר עם עצמכם, לרכוש יותר חברים, ועל ידי כך גם ליהנות ממה שיש לכם. 
 
משרד ובו נשים שיושבות ועובדות מול מחשב

7. שמרו על הזמן שלכם

בפעם הבאה שתרגישו שאתם לא מרוצים מהתוצאות שלכם במקום העבודה, שאלו את עצמכם האם אתם אכן עושים הכל כדי להגיע לביצועים המיטביים שלכם. כדי להבין זאת, נסו להכין רשימה ובה חלוקה של המטלות שעשיתם במהלך היום האחרון, לפי קטגוריות של "משימות דחופות שלי", "משימות לא דחופות שלי" ו"משימות של אחרים". לאחר מכן, ציינו ליד כל משימה כמה זמן בערך נדרש מכם לביצוע שלה. הכינו רשימה כזו אחת לשבוע, כשהמטרה בכל פעם היא להבין האם אתם מבזבזים זמן על ביצוע דברים שאינם באמת דחופים לכם על חשבון דברים חשובים, כמו גם האם ייתכן שאנשים אחרים מנצלים את טוב לבכם על מנת שתעזרו להם גם כשהדבר אינו נחוץ. סירוב לעזור לאחרים מדי פעם לא הופך אתכם לאנשים רעים, אלא לכאלה שמתמקדים גם בעצמם. שמרו על זמנכם היקר, ותוכלו להרגיש טוב יותר עם התוצאות שאתם מקבלים.

8. הודו לסובבים אתכם 

לעתים, הדבר האחרון שנצפה מאנשים שמולם אנו מתחרים הוא הערכה או הכרת תודה, ודווקא בגלל זה מדובר בכלי החשוב ביותר שעומד לרשותכם. עודדו סביבת עבודה שבה אנשים מגלים כנות, פתיחות והערכה, והדבר יאפשר לכם להרגיש שלא מדובר רק במתחרים שלכם אלא גם באנשים שאתם יכולים להיעזר בהם בעת הצורך. כיוון שחברים יעוררו אצלנו פחות קנאה ויותר אכפתיות מאשר אנשים שאינם קרובים ללבנו, מדובר בצעד משמעותי במיוחד בדרך להרגשה חיובית יותר כלפי הסביבה בה אתם נמצאים. 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:
בלחיצתך על "הרשם", הינך מסכים ל תנאי שימוש ו הצהרת הפרטיות שלנו ומאשר קבלת מיילים מהאתר.