maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 שילובי מזונות שמזיקים לגופכם

כשאנו צורכים את מזוננו, אנחנו רוצים לדעת שגופנו מפיק ממנו את המיטב, ושהארוחה שהכנו משתלבת באופן מושלם עם סגנון החיים הבריא שבחרנו לעצמנו. יש שילובי מזונות שהולכים ממש טוב ביחדמשום שהחומרים התזונתיים שבהם מעצימים זה את זה וכך אנו זוכים במנת בריאות כפולה ומכופלת. מצד שני, יש גם כמה מזונות שלא מגיבים בצורה טובה זה לזה ועלולים להשאיר אתכם עם תחושת נפיחות, להעלות את רמות הדם לשחקים ולמנוע את ספיגת חומרי ההזנה החשובים שמתלווים אליהם. לפניכם 10 זוגות מאכלים שכאלה, שמומלץ שתכירו ותימנעו מלשלב בארוחות.

1. חלב ותה שחור

שילובי מזון מזיקים
 

הבריטים אמנם נוהגים לשתות את התה שלהם עם חלב במשך כמה מאות שנים, אך אם גם אתם נוהגים לעשות זאת, יתכן שתרצו להפסיק את המנהג הזה. לפי התזונאית  אליסה רומסי, הדוברת של האקדמיה לתזונה ודיאטה בארה"ב, תה שחור מלא בנוגדי חמצון שמפחיתים דלקות ומונעים סוכרת ומחלות לב, וכשאתם מוסיפים לו חלב, אתם הורסים את כל אותם החומרים ואת יתרונותיהם. זה קורה משום שהחלבון שבחלב נקשר לנוגדי החמצון ומונע מהם להיספג בגוף. יתרה מזאת, תכולת הקפאין שבתה השחור עלולה להפחית את כמות הסידן שגופכם יספוג מן החלב. אם כך, במידה שאתם רוצים ליהנות מיתרונותיו הבריאותיים של התה שלכםמומלץ שלא תשתו אותו עם חלב.

 

2. לחם לבן וריבה

שילובי מזון מזיקים
 

השילוב הזה מצוי בתיקי האוכל של ילדים רבים, אך לא כל ההורים מודעים לכך שצריכתו מגבירה את רמות הסוכר בדם במידה מסוכנת. פחמימות הן סוכרים, והריבה מכילה סוכר ופירות שמכילים סוכרים נוספים. ליז ווייננדי, דיאטנית מוסמכת וחברת סגל באוניברסיטת אוהיו שבארה"ב, טוענת שרמת הסוכר שיוצר השילוב הזה בדם גורמת לגוף לעבוד פי 2 בשביל לשחרר אינסולין מהלבלב, ומדובר בתהליך שבמוקדם או במאוחר מתיש את הלבלב ועלול להוביל לסוכרת. כמובן שאין סיבה שתמנעו מילדיכם את הכריך האהוב של לחם עם ריבה, פשוט הכינו אותו עם לחם מלא שעשיר בסיבים במקום עם לחם לבן רגיל. זה יעזור להאט את תהליכי העיכול ולשמור על רמות סוכר תקינות.

 

3. חלבון מן החי ועמילן

שילובי מזון מזיקים
 

לפי טרה אלדר, מומחית לטיפול וניקוי דרכי המעי ומדריכה מטעם המוסד הבינלאומי לקולון הידרותרפיה, עיכול חלבון מן החי יחד עם עמילן נוגד את השפעתם של המיקרונוטריאנטים המצויים בהם. האנזימים השונים שמעכלים את שני סוגי המזונות האלה מתנגשים אחד עם השני ויוצרים גזים, תחושת אי נוחות ונפיחות, כך שאם חוויתם פעם אי נוחות בבטן אחרי שאכלתם פסטה ברוטב בולונז, יתכן שזו הסיבה לכך. במקום זאת, נסו לשלב חלבונים מן הצומח יחד עם עמילן, כמו למשל שעועית יחד עם אורז, או שתוסיפו למנה שלכם עלים ירוקים שיעזרו לצמצם את התופעות השליליות.

 

4. פירות עם ארוחה או אחריה

שילובי מזון מזיקים
 

פירות עוברים במהירות בקיבה ומתעכלים במעיים. כשאתם משלבים פירות עם מזון מסוג אחר שלוקח לו זמן רב יותר להתעכל, כמו למשל בשר, דגנים או אפילו פירות שלא מכילים נוזלים רבים, כמו אבוקדו, בננה או פירות יבשים, הם נשארים זמן רב יותר בקיבה ומתחילים לתסוס בשל הסוכר שמצוי בהם. במקום זאת, אכלו פירות חצי שעה לפני הארוחה. כשאתם אוכלים פירות על בטן ריקה, אתם סופגים את החומרים המזינים מהם ביעילות רבה יותר וגם מכינים את מערכת העיכול שלכם לטיפול יעיל יותר בארוחה שמגיעה; הנוזלים ישמרו על לחות דרכי העיכול, הסיבים ינקו אותם ואנזימים יפעילו את התהליכים הכימיים של העיכול. לכן, מוסיפה אלדר, אכילת פירות לפני ארוחה עוזרת לנו לספוג יותר חומרי הזנה, ואחרי הארוחה היא ממליצה להמתין לפחות 3 שעות לפני שאוכלים פירות.

 

5. נוזלים עם ארוחה

שילובי מזון מזיקים
 

מים עוברים דרך מערכת העיכול תוך כ-10 דקות מרגע צריכתם, ולמיץ לוקח בערך 15-30 דקות. כל סוג של נוזל שתכניסו לגופכם מדלל את האנזימים שגופכם זקוק להם על מנת לעכל חלבונים, פחמימות ושומנים. במקום לשתות בזמן הארוחה, שתו כמה מים שתרצו 10 דקות לפניה, ואחרי האוכל חכו לפחות חצי שעה לפני שתצרכו עוד נוזלים.

 

6. שני מזונות שונים שמכילים חלבונים מרוכזים

שילובי מזון מזיקים
 

לחלבונים מרוכזים לוקח זמן רב להתעכל בגוף, וזה גורם למערכת העיכול שלנו לעבוד קשה ולהשקיע אנרגיה רבה בפירוקם, מה גם שהם משאירים פסולת רבה בגופנו אשר עלולה לגרום לאי נוחות אצל חלק מהאנשים. לכן מומלץ שלא לשלב שני סוגי מזונות שמכילים בעיקר חלבונים במנה אחת, כמו למשל שני סוגי בשרים או בשר ודגים. לא בכדי בשיטת הטיפול של הרפואה ההוליסטית ההודית, איור ודה, נהוג להימנע משילובים שכאלה. אם אתם מעוניינים לצרוך מנה שכזו בכל זאת, מומלץ שתשלבו בה ירקות בעלי כמות גבוהה של נוזלים, כמו בצל, כרובית, ברוקולי או חסה, אשר יסייעו לסלק את אותה הפסולת שתיווצר על ידי עידוד פעולת הכליות. בנוסף, שמרו את מנת החלבונים הזו למנה העיקרית של סעודה גדולה, שכן אז האנזימים שמפרקים את המזון בגופכם פועלים בשיאם, כל עוד הקפדתם שלא לעשות הפסקה של יותר מ-10 דקות בין המנות.

 

7. סלט ורוטב דל שומן

שילובי מזון מזיקים
 

כבר ידוע לרבים שסלט יחד עם רוטב זה לא מתכון מוצלח לדיאטה, אך אם אתם נוהגים להשתמש ברוטב דל שומן, שבתיאוריה אמור לעזור לכם לשמור על המשקל, תתפלאו לגלות שהוא גורם לכך שלא תקבלו את מלוא היתרונות הבריאותיים שאתם אמורים לקבל מן הסלט. מחקר שפורסם במגזין האמריקאי לתזונה קלינית חשף שקרוטנואידים, חומרי הזנה שמצויים בעיקר בפירות וירקות בעלי גוונים אדומים וצהובים, נספגים מהר יותר בגוף כשמשלבים אותם עם רוטב לסלט שאינו דל שומן, ביחס לתחליפיו. לכן, אם אתם רוצים לשמור על תזונה נכונה ולא מעוניינים לוותר על הרוטב, מומלץ שתבחרו באחד שאינו דל שומן אך היו זהירים ואל תוסיפו כמות רבה מדי.

 

8. עדשים ויין אדום

שילובי מזון מזיקים
 

אין כמו ארוחה רומנטית לאור נרות עם כוס יין אדום, אך אם הארוחה שלכם מכילה בעיקר ירקות, כדאי שתניחו את היין בצד. יין אדום מכיל תרכובת שנקראת טאנין וכשהיא מתערבבת עם מקור צמחי לברזל, כמו עדשים או פולי סויה, זה מונע מהגוף את היכולת לספוג את אותו הברזל. הסעיף הזה חשוב במיוחד לצמחוניים וטבעוניים, שכן צריכת ברזל לקויה מהווה לעתים את אחת הבעיות המרכזיות בדיאטות מסוג אלו. לכן אם אתם נמנעים מלאכול בשר, חשוב שתכירו את פרט המידע הזה ותפעלו בהתאם על מנת שתוכלו לזכות בכל החומרים שגופכם זקוק להם.

9. המבורגר ובירה

שילובי מזון מזיקים
 

במסעדות בשרים רבות נוהגים להגיש במבצע שילוב של המבורגר וחצי או שליש כוס בירה. לא רק שארוחה שכזו לא מועילה לבריאות ומכילה קלוריות רבות, היא גם יכולה לגרום לכם לחלות במלוא מובן המילה. המבורגר מכיל רמות גבוהות של שומן ואילו בבירה יש אלכוהול, ושני החומרים האלה מעובדים בכבד. באופן טבעי הגוף שלנו מפרק ראשית את האלכוהול, משום שהוא מזהה אותו כרעל. זה משאיר את השומן במערכת הדם במקום שיאוחסן כרקמת שומן בגוף, מה שמסכן אתכם במחלות לב וכלי דם. אין סיבה שלא תפנקו את עצמכם בחטא קטן בצורת המבורגר פעם בכמה זמן, אך מומלץ שתימנעו מצריכתו יחד עם אלכוהול.

 

10. אלכוהול וקפאין

שילובי מזון מזיקים
 

לא פעם אנחנו מגיעים לאירוע בו אנו נהנים משתיית אלכוהול ולבסוף גם מכוס קפה שמעוררת אותנו מעט בכדי שנוכל לנסוע בחזרה הביתה. קפאין אכן יכול להקל על השפעות השכרות ולעורר אותנו, אך זה קורה רק בשל תוספת האנרגיה שהוא מעניק לגופנו, כך שהשכרות עדיין קיימת בדיוק באותה רמה שהייתה. מעבר לעובדה שאסור לנהוג לאחר צריכת אלכוהול, מחקר שנערך בבית הספר לרפואה שבאוניברסיטת ווייק פורסט שבארה"ב חשף שאלו המשלבים אלכוהול עם קפאין נמצאים בסכנה גבוהה יותר למעורבות בתאונת דרכים מאשר אלו שלא שילבו ביניהם. אם אתם נמצאים באירוע ושותים בו אלכוהול, דאגו שיהיה אתכם נהג שיוכל לנסוע במקומכם בדרך הביתה, ואל תתנו להשפעת הקפאין לספק לכם ביטחון מסוכן. זהו טיפ שכדאי גם שילדיכם יכירו, שכן גם הם עלולים ליפול בפח ולחשוב שהקפאין החזיר להם את הצלילות.

 

מקור התמונות: MarkBTomlinson, Lobo, Flickr upload bot, Ionutzmovie, Rainer Zenz, Hohum, Dave Dugdale, File Upload Bot (Magnus Manske), Evan-Amos

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: