maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 הגורמים שמעלים את הסיכון לאבנים בכליות

כל מי שסבל מאבנים בכליות בעבר בטח תוהה כיצד דבר כל כך קטן (בדרך כלל) יכול לגרום לכל כך הרבה כאב. אדם אחד מתוך כל 11 סובל מאבנים בכליות במהלך חייו, וברגע שסבל מהן פעם אחת, יש סיכוי של 50% שיחזרו פעם נוספת. בעבר אבנים בכליות השפיעו בעיקר על גברים, אולם מחקרים מהשנים האחרונות מעידים על כך שהפער בין המינים שסובלים מהמחלה מצטמצם בעקבות הרגלי צריכת המזון שלנו. בכתבה הבאה נסביר מעט על אבנים בכליות ועל הגורמים המפתיעים להן, אשר מומלץ שתכירו ותמנעו מהם ככל האפשר אם ברצונכם שלא לסבול מהתופעה הלא נעימה הזו.

אבנים בכליות
dfaulder

מה זה בעצם אבנים בכליות?

רוב אבני הכליות הן גושי מינרלים שהתקשו ונתקעו בדרכי השתן. רובם מורכבים בעיקר מחומצות שתן ומסידן בשילוב עם אוקסלט, או במקרים נדירים, סידן בשילוב עם פוספט. החדשות הטובות הן שבעזרת מספר שינויים בסגנון החיים ובדיאטה שלכם, תוכלו להימנע מאבנים בכליות ומחזרתן לחלוטין. עליכם רק להכיר את 10 הסיבות והגורמים המפתיעים להיווצרותן ואת הדרכים להימנע מהן:

1. אתם צורכים מעט מדי סידן

מאחר שסידן נמצא ברוב האבנים בכליות, נשמע הגיוני להוציא אותו לחלוטין מהתפריט שלנו, נכון? ובכן התשובה היא לא, ומזל שהיום אנחנו יודעים את זה משום שבעבר כך חשבו אפילו הרופאים. כיום מומחים יודעים שאנשים שצורכים יותר סידן הם בעלי סיכון נמוך יותר לסבול מאבנים בכליות מאשר אלו שצורכים מעט סידן. דיאטה דלה בסידן גורמת לכימיקל אוקסלט, אשר נצמד לסידן בדרכי העיכול באופן טבעי, להיצמד לסידן שבדרכי השתן במקום, וכך הוא יוצר את האבנים בכליות.

2. אתם אוכלים יותר מדי עלים ירוקים

חשוב לאכול את הדברים הבריאים והנכונים, אך לפעמים אפילו כשאנחנו שומרים על בריאותנו בדרך הנכונה ביותר שנראית לנו, אנחנו מוצאים את עצמנו במשרדו של האורולוג. הסיבה לכך היא שוב אותו כימיקל בשם אוקסלט. את הכימיקל הזה ניתן למצוא בעלים ירוקים וגם בסלק. אם אתם צורכים כמות רבה מהם, יתכן שאתם תכניסו לגופכם כמות גבוהה מדי של אוקסלט, אשר גם במקרה הזה יאלץ להיצמד לסידן שבמערכת השתן. מומלץ להתייעץ עם תזונאי כדי למצוא תחליפים לתזונה הבריאה שלכם, כרוב הקייל למשל הוא תחליף מצוין.

3. אתם צורכים יותר מדי מלח

מתוך כל הבעיות הגופניות הידועות שיותר מדי מלח עשוי לגרום להן, אבנים בכליות היא כנראה התופעה האחרונה ברשימה, אך כשצריכת המלח שבגופכם עולה, זה עלול לגרום לכליות שלכם להפריש יותר סידן אשר מעלה את הסיכון לאבנים בכליות. מומחים ממליצים להגביל את צריכת המלח ל-2,300 מיליגרם ביום, אך עבור אנשים אחרים, למשל אלו בעלי לחץ דם גבוה, מומלץ לצרוך אף פחות – 1,500 מיליגרם ביום, במידה ואינכם רוצים לסבול מאבנים בכליות.

אבנים בכליות
erik gould

4. אתם לא אוכלים מספיק פירות הדר

אם אתם לא זוכרים את הפעם האחרונה שבה אכלתם לימון או אשכולית, שקלו להוסיף אותם לתזונה שלכם. פירות הדר מכילים תרכובת שנקראת ציטרט, אשר מומחים מאמינים כי היא מסייעת בהורדת הסיכון לחלות באבנים בכליות. מחקר שפורסם במגזין Nature האמריקאי מצא כי אנשים שבדרך כלל נמנעו מפירות וירקות הצליחו להפחית את כמות הכימיקלים שגורמים לאבנים בכליות בגופם לאחר שהחלו לצרוך מיצי פירות הדר. נסו להוסיף לתזונה שלכם מי לימון שיעזרו לספק לגופכם עוד יתרונות רבים נוספים.

 

5. אתם אוכלים יותר מדי בשר 

מחקר שפורסם בשנת 2014 במגזין אמריקאי לתזונה אפידמיולוגית מצא כי אוכלי דגים וצמחונים הם בעלי 30-50% פחות סיכוי לסבול מאבנים בכליות מאשר אנשים שצורכים כ-100 גרם בשר בכל יום (סטייק וחצי). אנשים שאוכלים בשר ממילא אוכלים פחות פירות וירקות מאשר אנשים ששומרים על דיאטה צמחונית, וכך הם מונעים מעצמם מגנזיום אשר עוזר גם הוא למנוע היווצרות של אבנים בכליות.

6. אתם שותים יותר מדי תה שחור

מסתבר שהתה השחור הפופולארי הוא מקור עיקרי לאוקסלט, אשר עשוי לגרום להיווצרות אבנים בכליות. בשנת 2015 פורסם במגזין הרפואה של ניו אינגלנד מקרה של אדם שהגיע לטיפול נמרץ אחרי כשל בכליות. מסתבר שאותו האיש שתה מדי יום 16 כוסות תה שחור בנפח 230 מ"ל, פי 2 מהכמות המומלצת ליום. אם סבלתם מאבנים בכליות בעבר מומלץ שתגבילו את הצריכה שלכם למנת 230 מ"ל תה שחור אחת ביום.

7. אתם שותים יותר מדי משקאות מתוקים

צריכת נוזלים היא הדרך החכמה ביותר להימנע מאבנים בכליות, משום שכך אנו "מרעננים" את התוכן שלהן באופן קבוע, אך לא כל המשקאות עוזרים לנו בצורה הזו. מחקר שפורסם בשנת 2013 מצא ששתיית אפילו משקה מתוק אחד ביום עשוי להעלות את הסיכון לפתח אבנים בכליות ב-23%. החוקרים סוברים שהפרוקטוז (הסוכר) שבמשקאות המתוקים גורם לעלייה בייצור הכימיקלים שבכליות. לכן מומלץ לשתות 8 כוסות של מים ביום ולהימנע ממשקאות מתוקים, ביחוד אם כבר סבלתם מהמחלה הזו בעבר.

אבנים בכליות

8. ההורים שלכם סבלו מאבנים בכליות

אל תמהרו להאשים את ההורים שלכם, אבל אם אחד מהם סבל מאבנים בכליות בעבר, הסיכוי שלכם לסבול מהן עולה בהתאם. זה קשור כמובן לתזונה שאיתה גדלתם במשפחה שלכם, אך קיים גם קשר ביולוגי. בדיוק כפי שהשמנת יתר או סוכרת עשויים להיות תוצאה של גנים מולדים, גם יכולת ספיגת האוקסלט היא יכולת הקשורה לגנים אותם קיבלתם מאמא ואבא, לכן מומלץ להיות מודעים להיסטוריה הרפואית של המשפחה שלכם ולדאוג לתזונה נכונה בהתאם.

9. אתם סובלים ממחלות מעי דלקתיות

אנשים שסובלים ממחלות מעי דלקתיות נוטים לסבול יותר מאבנים בכליות מאשר אלו שלא סובלים מהמחלות האלה. מחקרים מצאו שאלו החולים במחלות קרוהן ואולקוס נמצאים בסיכון מיוחד. סיבה אחת לכך היא שהמחלות האלה מלוות לעתים בשלשול, אשר גורם לגוף לאבד נוזלים רבים. כתוצאה מכך הכליות פגיעות יותר כלפי היווצרות אבנים. באותה מידה שימוש תכוף מדי בחומרים משלשלים גם הוא גורם מסכן להיווצרות אבנים בכליות.

10. אתם שוקלים יותר מדי

הסיכוי של אנשים בעלי משקל עודף לפתח אבנים בכליות גבוה יותר ב-35% מאשר אנשים שנמצאים בטווח המשקל התקין, כך עולה ממחקר שפורסם בשנת 2011 במגזין האורולוגיה האמריקאי. החוקרים עדיין אינם בטוחים לגבי הסיבה לכך, אך הם חושדים שמשקל עודף משנה את התוכן הכליות וכן את רמת החומציות שלהן וגורם להיווצרות האבנים להיות תהליך קל יותר. 

כדי להימנע מאבנים בכליות, בין אם סבלתם מהן בעבר או לא, מומלץ לשתות לפחות 8 כוסות מים ביום ולדאוג לצריכת סידן לפי הכמות היומית המומלצת (לגילאי 19-50: 1000 מ"ג, לגילאי 51+: 1200 מ"ג). מעבר לזאת, הימנעו משתיית משקאות מתוקים וצריכת מלח מרובה מדי. אם תשמרו על כל אלה תוכלו למנוע מעצמכם את המחלה הנוראית הזאת, שאף אחד לא היה רוצה לסבול ממנה ומהכאבים הלא נעימים שהיא גורמת.

 
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: