maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

כאבי ברכיים - הסיבות הנפוצות והדרכים למניעתן

ברכיים בריאות חשובות לחיים נקיים מדאגות ומכאבים משום שפציעות הברכיים נפוצות מאוד, בעיקר בקרב נשים, ועלולות לגרום לסבל רב. למרות שהברך היא המפרק הגדול ביותר שבגופינו, והיא גם האזור החשוף ביותר לפגיעות. אם תפעלו נכון, תוכלו להפחית את סיכוייכם לסבול מפציעות ברכיים, ובכך לחסוך לעצמכם כאבים ומגבלות מיותרים. בכתבה הבאה תלמדו קצת על הברך, על הפציעות הנפוצות ביותר, כיצד להימנע מהן וכיצד להקל על כאבי הברכיים.

ברכיים
coba

האנטומיה של הברך

כדי להבין כיצד נוצרות בעיות הברכיים, חשוב לדעת איך הברכיים שלנו עובדות. הרצועות שבברך מייצבות ומחזיקות את המפרק במקום, ובברך יש 4 רצועות בכל צד שמונעות ממנה את האפשרות להתנועע מצד לצד. צעד לא נכון או פגיעה ישירה ברצועות יכולה לגרום לקרע.

בברכיים יש 2 סוגים של סחוסים. אחד מהם מגן על שטח העצמות ומאפשר להן להחליק אחת על השנייה בקלות והוא נשחק כתוצאה מהפעלת לחץ או תזוזה שגוייה. שפשוף העצמות אחת בשנייה יוצר כאב, ובסופו של דבר מוביל לדלקת מפרקים. הסוג השני של הסחוס שבברך הוא המניסקוס הידוע, שמתפקד כבולם זעזועים. בברך יש גם שרירים ששולטים בחלקה הקדמי של הירך (הארבע ראשי) ובחלקה האחורי (שרירי מיתר הברך).

מדוע נשים נמצאות בסכנה גדולה יותר מפני פציעות ברכיים?

בעקבות הבדלים אנטומיים, נשים נמצאות בדרגת סיכון גבוהה יותר מאשר גברים לפציעות ברכיים במהלך פעילות ספורטיבית. לנשים יש מאגרי שומנים רבים באזור האגן בניגוד לגברים, מה שיוצר טווח תנועה רחב יותר מפעיל לחץ על הרצועות. בפעילויות כמו קפיצות, גברים סופגים את הנחיתה בצורה טובה יותר. נשים נוטות לסמוך יותר על השריר הארבע ראשי ונוחתות כשהברכיים שלהן נעולות, ובכך גורמות לברך לספוג את כל כוח הנחיתה.

סיבה נוספת עשויה להיות המחסור במסת השריר של הנשים באזור הברך ביחס לגברים. פחות שרירים גורמים לתשישות מוגברת, וכך מגבירים את הסבירות לפציעה. עובדה זו נכונה אף יותר עבור נשים שעברו את גיל 40, בעקבות איבוד מסת השריר עם השנים. 

ברכיים
KayVee.INC

כיצד להימנע מכאבי ברכיים?

תוכלו להימנע מכאבי ברכיים על ידי תשומת לב וזהירות. לפניכם רשימה של בעיות ופציעות הברכיים הנפוצות ביותר, והדרך הטובה ביותר למנוע אותן:

1. תסמונת כאב פטלופמורלי

תסמונת הכאב הפטלופמורלי גורמת לכאבים מתחת לפטלה (פיקת הברך) שבקדמת הברך, אשר בדרך כלל מחמירים כשמתכופפים או יורדים במדרגות. יתכן שאפילו תשמעו קליקים או חריקות מכיוון הברך אם אתם סובלים מהבעיה. הגורם לתסמונת הכאב הפטלופמורלי הוא התרככות או שחיקה של הסחוס שמתחת לברך בעקבות תזוזה לא נכונה של המפרק.

הסימפטומים יכולים להיווצר משינוי תכנית האימונים או רמת הקושי של הפעילות, לדוגמא, אם לפתע הגברתם את מהירות הריצה שלכם, יוכל להיווצר כאב. בנוסף, נשים מתלוננות בדרך כלל על כאבי ברכיים כשילדיהם מגיעים לגיל 12-16 חודשים, כנראה בעקבות ההריון והמשקל הנוסף שנאלצו לסחוב במשך 9 חודשים וגם לאחר הלידה.

מומחים ממליצים לשים לב לסימנים ולשנות את הפעילות הגופנית בהתאם. בנוסף, מומלץ לעשות תרגילים שמחזקים את שרירי הליבה ואת השריר הארבע ראשי על מנת להימנע מהבעיה.

2. קרע ברצועה צולבת קדמית

כשנקרעת רצועה צולבת קדמית, התחושה תהיה כאילו שהברך "בורחת", וכן תתלווה לכאבים חדים ולצליל פיקפוק בזמן הקרע. בעקבות הפציעה, מפרק הברך יתמלא בנוזלים שיגרמו לעוד כאבים וגם לנפיחות. הגורמים לכך הם שינוי חד של כיוון הריצה או פגיעה ישירה בצד הברך. בעיה זו נפוצה בעיקר אצל ספורטאים.

שיקום וחיזוק הברך יכולים לעזור, אך במקרים מסוימים הפתרון היעיל היחידי הוא ניתוח. התייעצו עם הרופא שלכם כדי להחליט על הגישה הנכונה לבעיה והוא יוכל גם לייעץ לכם אילו תרגילים יחזירו לרגלכם את הכוח והתנועה שלה.

3. תסמונת ITB

ITB היא רקמת חיבור עבה המחוברת את הברך אל צד האגן. התסמונת שכיחה בקרב המתעמלים בריצה וכן בקרב שחקני טניס ורוכבי אופניים. הפציעה הזו נגרמת בעקבות שימוש יתר ברצועה משינויים פתאומיים בפני השטח עליו דורכת הרגל, ומחמירה מכל סיבוב פנימי של הירך. הרקמה מתקשה וסובלת מדלקת שגורמת לכאבים בצידה החיצוני של הברך, ביחוד לאחר ריצה של 1-2 ק"מ. גורמים נוספים עלולים להיות מחסור במנוחה בת כמה ימים בין הריצות או הבדלים באורך הגפיים.

מומלץ לנוח ולקרר את המקום עם קרח. תרופות אנטי-דלקתיות עוזרות גם הן, וכן הימנעות מפעילות שגורמת למתיחת רקמת החיבור. אימוני קרוס עשויים לעזור לחזק את הרצועה ולהחזיר את הברך למצבה המקורי.

ברכיים
James Buck

4. דלקת גידים

אנשים אשר סובלים מדלקת בגיד יבחינו בנפיחות וגירוי ברקמת החיבור הסיבית אשר מחברת בין השרירים לעצם מסביב לברך. דלקת גידים נגרמת כתוצאה מפעילות יתר, לדוגמא, עשיית סקוואטים רבים ומהירים מדי, או ריצות ארוכות שלא מספקות זמן מנוחה וחידוש אנרגיה לשרירים.

ספורטאי טריאתלון כמעט ואינם סובלים מפציעה זו, והעובדה זו עזרה למומחים להבין כי אימונים עבור כל קבוצות שרירי הרגל עשויים לעזור במניעת דלקת בגידים. נסו שלא לאמץ את עצמכם יותר מדי, ואם אתם עוסקים בריצה, נסו שלא לשנות יותר ממשתנה אחד במשך מספר אימונים. למשל, אל תגבירו את מהירות הריצה אם תכננתם בנוסף לרוץ למרחק רב יותר ממה שאתם רגילים אליו.

5. דלקת מפרקים ניוונית

שחיקה של הסחוס גורמת לכאבים, התקשחות ונפיחות אשר מגבילים את טווח התנועה של הברך. הדלקת עשויה להתפרץ בעקבות פציעות קודמות, סחיבת משקל רב מדי, בעיות גנטיות מולדות או שברים וקרעים ברצועות הברך.

הטיפול כולל תרופות אנטי-דלקתיות והזרקת חומצה היאלורונית, שהיא מרכיב טבעי שעוזר לרכך וסכך את המפרקים. אם הכאב מחמיר או מפריע לשינה, מומלץ ליידע את הרופא. השמנת יתר גורמת אף היא להחמרת הכאב, כך שהורדה במשקל עשויה להיות חלק מהפתרון.

אילו תרגילים יכולים להקל על כאבי ברכיים?

הדרך הטובה ביותר להקל על כאבי ברכיים עד לקבלת הטיפול הרפואי המתאים היא ביצוע מתיחות המתאימות לשרירי הברכיים. לחצו כאן כדי ללמוד 6 מתיחות יעילות להקלה מהירה על כאבי ברכיים

פיתוח ישראלי: שיטה חדשנית, מוכחת מחקרית לטיפול בכאבי הברכיים והגב 

 

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: