maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

יסודות הצילום - מדריך בסיסי לצלם המתחיל

הצילום הוא תחום שנולד במאה ה-19 ומהר מאוד הפך לאומנות המגדירה את התרבות שלנו. כיום, כתבה בעיתון המופיעה ללא תמונה נחשבת לכתבה שולית ולא חשובה. הצילום הפך גם לאחד התחביבים הפופולריים ביותר בעולם, במיוחד היום, עם הופעת המצלמות הדיגיטליות המסוגלות לספק תוצאות מרשימות גם אם אינכם צלמים מקצועיים.

למרות הפשטות הרבה, מצלמות אלה מסוגלות להניב תצלומים באיכות בלתי מתפשרת, אך צילום שכזה דורש שינוי הגדרות שונות. כדי שתוכלו גם אתם לצלם תמונות איכותיות אין צורך בקורס מיוחד או בציוד יקר ערך, רק בקריאת המדריך הפשוט הבא!

 

לפני הכל, כדאי שנכיר כמה מהמושגים הבסיסיים ביותר של הצילום הדיגיטלי:

זום אופטי
זום הוא האפשרות להגדיל את התמונה ולצלם עצמים רחוקים. הזום האופטי משתמש בעדשה עצמה כדי להגדיל ולהקטין את התמונה. הזום האופטי אינו פוגע בשום צורה באיכות התמונה.
 
זום דיגיטלי
ברוב המצלמות ניתן להגדיל את התמונה אף מעבר למגבלות הזום האופטי באמצעות הזום הדיגיטלי. אפשרות זו פשוט מגדילה את התמונה, אך שלא כמו בזום האופטי,
הזום הדיגיטלי פוגע באיכות התמונה.
 
פוקוס (מיקוד)
כאשר עצם מסויים נמצא בפוקוס, או "מפוקס", אנחנו בעצם אומרים שהוא לא נראה מטושטש. העצם העיקרי בצילום יהיה בדרך כלל בפוקוס.
 
עומק שדה
עומק שדה מתאר את הטווח בו יכולה המצלמה לשמור את כל הפרטים בפוקוס. ניתן לשלוט בעומק השדה וכך ליצור אפקט בו העצם הראשי בתמונה נמצא בפוקוס, והרקע שלו מטושטש מאוד.
 
הגדרות חשיפה
כל ההגדרות הידניות העיקריות קשורות לחשיפה של המצלמה לאור. כל אחת מההגדרות תשפיע על כמות האור המגיעה אל המצלמה, אך יש להן תופעות לוואי שונות. צילום ידני מצריך תיאום בין ההגדרות השונות בהתאם לסוג הצילום אותו רוצים להשיג. הגדרות החשיפה הן:
  • צמצם - הצמצם (Aperture) הוא למעשה קוטר החור בעדשה דרכו נכנס אור למצלמה. 
  • תריס - מהירות התריס (Shutter Speed) קובעת את משך הזמן בו תריס המצלמה ישאר פתוח.
  • איזו - איזו (ISO) הוא הגדרה הייחודית למצלמות הדיגיטליות. הגדרה זו מאפשרת לנו להגביר את עוצמת האות הדיגיטלי המגיע מהחיישן. 
 

במצלמות הדיגיטליות קיימים כמה מצבי צילום, המאפשרים לנו שליטה מהירה בהגדרות הצילום שלנו ללא מאמץ. המצבים השונים מסומנים באותיות וכדאי להבין את ההבדל בינהם.

צילום
 

סמלי צילום - אוטומטי (Auto)

מצב זה דואג לכל מה שצריך במקומכם. התמונות יוצאות באיכות טובה, אך לכם אין שום אפשרות לשלוט במראה שלהן. מצב זה מומלץ למתחילים או לאנשים שמצלמים תמונות לצרכים מעשיים ולא למטרות אומנותיות.
 
סמלי צילום - סצינות (Scenes)
מצב זה מכיל מספר הגדרות המוכנות מראש למצבים מסויימים. למשל: צילום נוף, צילום ספורט, צילומי תקריבי וכדומה. בדרך כלל במצלמות יהיו סמלים קטנים המתאימים לסגנונות השונים - תמונה של הר עבור נוף, אדם זז במהירות עבור ספורט וכיוצא בזה.
 
סמלי צילום - אוטומטי מתוכנת (Programmed Auto)
מצב זה קובע עבורכם את הגדרות הצמצם והתריס, אך מאפשר לכם לקבוע את הגדרות האיזו. כך תוכלו לשלוט מעט במראה הסופי של התמונה, מבלי לעבוד קשה מדי.
 
סמלי צילום - עדיפות לתריס (Shutter Priority)
מצב זה (מופיע לפעמים כאות S, במקום האותיות Tv) מאפשר לכם לקבוע את הגדרות התריס והאיזו, אך קובע בעצמו את הגדרות הצמצם. הגדרה זו מומלצת כאשר חשוב לכם לתפוס את התנועה, ופחות חשוב לכם מהגדרות הצמצם. מומלץ לצילומי ספורט, ריקוד או כל אירוע אחר הכולל תנועה רבה.
 
סמלי צילום - עדיפות לצמצם (Aperture Priority)
מצב זה מאפשר לכם לקבוע את הגדרות הצמצם והאיזו, אך קובע בעצמו את מהירות התריס. הגדרה זה משמשת אתכם כאשר אתם מצלמים בתנאים בהם הגדרת הצמצם היא חשובה, למשל כאשר אתם רוצים לצלם מגוון מצבים שונים. הצמצם יכול לעזור לכם לצלם בחושך, לצלם נוף, לצלם דיוקן או כאשר אתם מעוניינים לתת פוקוס לאלמנט אחד בצילום, אך לטשטש את הרקע.
 
סמלי צילום - מצב ידני (Manual)
מצב זה מאפשר לכם לשלוט בכל אחת ואחת מהגדרות הצילום בעצמכם. מצב זה מומלץ עבור צלמים המבקשים לשלוט בדיוק במראה הסופי של התמונה, והוא המצב היחידי בו משתמשים צלמים מקצועיים. כיוון שכדאי לדעת מה עושים כאשר מצלמים במצב הידני, כתבנו עבורכם מדריך בסיסי.

צילום במצב הידני

כאשר אנו מצלמים במצב ידני, אנו צריכים לאזן בין שלושת הגדרות החשיפה כדי להגיע לתמונה הטובה ביותר. כל אחת מהגדרות החשיפה תגרום למצלמה לקלוט יותר או פחות אור, אך במחיר מסויים. כאשר חשוב לנו לשמור על אחת ההגדרות, נשנה את ההגדרות האחרות כדי להגיע לרמת האור הנכונה.

נכיר את ההגדרות הבסיסיות של הצילום הידני:

צמצם - Aperture
הצמצם הוא אחד הגורמים המשפיעים ביותר על הסגנון הסופי של התמונה. צמצם פתוח יכניס כמות אור גדולה למצלמה, כלומר, הוא חיוני לצילום בתנאים חשוכים, אך יחד עם זאת, הצמצם הפתוח יגרום גם לעומק שדה קצר, כלומר, רקע מטושטש ועצם ראשי ברור. צמצם סגור יגרום לצילום כולו להיות ממוקד, גם העצם הראשי וגם הרקע, אך ככל שהצמצם יהיה סגור יותר, כך הצילום יהיה חשוך יותר.
פתיחת הצמצם היא הדרך הטובה ביותר להאיר את התמונה, אך יש לזכור כי כך גם מאבדים את עומק השדה, תוצאה שהיא לפעמים רצויה. גודל הצמצם מסומן במספרים, אך חשוב לזכור כי הם הפוכים לגודל, כלומר, הגדרה של f/2 תתן לנו צמצם פתוח, ואילו הגדרה של f/22 תתן לנו צמצם סגור.
 
צילום

הגדרות הצמצם הן הגמישות ביותר במצלמה, ורצוי לשנות בעיקר אותן. אין הגדרה מומלצת, וכל אובייקט מציב דרישות שונות להגדרות צמצם.

  • לצילום בתנאים חשוכים - פתחו את הצמצם, אך זכרו כי כעת עומק השדה שלכם יהיה קטן.
  • לצילום בתנאים מוארים מדי - סגרו את הצמצם, אך שינוי זה יגדיל את עומק השדה שלכם ויהפוך גם את הרקע לממוקד.
  • לתמונות נוף - סגרו את הצמצם כדי להשיג עומק שדה גדול. התמונה כולה תהיה ממוקדת.
  • לתמונות דיוקן - פתחו את הצמצם והתמקדו על הדמות. הרקע יהיה מטושטש, ויבליט את הדמות.
צילום           צילום

 עומק שדה נמוך

עומק שדה גבוה
 
מהירות תריס - Shutter Speed
מהירות תריס איטית תגרום לתריס להישאר פתוח זמן רב יותר, וכך לאור רב יותר להיכנס. שיטה זו מאפשרת צילום בתנאים חשוכים, אך היא גורמת לטשטוש של התמונה עקב תנועת העצם. השימוש בתריס איטי הוא מומלץ כאשר אנו מצלמים עצם שלא נע. מצד שני, אם אנו מעוניינים לתפוס תנועה מהירה, עדיף להשתמש במהירות תריס גבוהה, כדי לשמור על תמונה ברורה ולא מטושטשת.
 
צילום

לרוב תרצו לשמור את מהירות התריס גבוהה, כדי לצלם תמונות חדות וברורות, אך במקרים מסויימים יש להאיט את מהירות התריס:

  • לתמונה מטושטשת עם חשיפת יתר - האיטו את מהירות התריס והשאירו את הצמצם פתוח.
  • לתמונה מטושטשת בתאורה נורמלית - האיטו את מהירות התריס, אך השאירו את הצמצם סגור. התריס האיטי יקלוט יותר אור.
  • לצילום נוף בחשכה - העמידו את המצלמה על חצובה והאיטו את התריס. גם תנועות הידיים שלכם יכולות ליצור טשטוש בתמונה עם תריס איטי.
צילום

מהירות תריס איטית

מהירות תריס מהירה
 
איזו - ISO
גם הגדרה זו קשורה לרמת האור בצילום, אך בדומה לזום הדיגיטלי, היא משתמשת באמצעים דיגיטליים כדי להאיר את התמונה. הארה דיגיטלית זו מוסיפה לכלוכים לא רצויים על התמונה בצורת גרעון או נקודות צבעוניות. מומלץ להשאיר הגדרה זו נמוכה, אלא אם כן אנו רוצים לצלם בתנאים חשוכים אך לא רוצים להאיט את התריס, כדי להימנע מטשטוש.
 
צילום

כיוון שהגדרות האיזו מוסיפות לכלוך דיגיטלי לתמונות, מומלץ לשנות את הגדרותיו כמה שפחות. עם זאת, הגדרות האיזו מומלצות למקרים מסויימים:

  • אתם מעוניינים לצלם תמונה בחושך לצרכים מעשיים, ולא אכפת לכם אם יתווסף מעט לכלוך דיגיטלי על התמונה (חשבו על מצלמת אבטחה, בה איכות התמונה פחות חשובה מאשר הפרטים המופיעים בה).
  • אתם מעוניינים לצלם בתנאים חשוכים, אך צריכים לשמור על עומק שדה גדול ותמונה לא מטושטשת. במקרה כזה נסו לאזן בין ההגדרות כדי לא לקבל יותר מדי לכלוך.
איזו גבוה איזו נמוך

שילוב ההגדרות

השיטה הטובה ביותר להחליט אילו הגדרות לשנות, היא להחליט מראש איזה אלמנט בתמונה אתם רוצים להדגיש. אם למשל חשוב לכם שבתמונה יהיה עומק שדה קטן, שמרו על צמצם רחב ושנו את ההגדרות האחרות כדי להתאים את רמת החשיפה לאור. אם אתם מעוניינים לתפוס תנועה, השאירו את מהירות התריס גבוהה ושנו את ההגדרות האחרות. את הגדרות האיזו מומלץ לשנות רק במידה ואין ברירה אחרת.

יש לכם עוד טיפים לצלמים מתחילים? כתבו לנו בתגובות!

 

מקור: נאור כ.
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: