maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

11 מיתוסים על רכבים - נכון או לא נכון

מה היינו עושים בלי המכוניות שלנו? איך היינו מסתדרים בחיים ומגיעים ממקום למקום במהירות ובנוחות שאנחנו כל כך רגילים אליה? אכן, אין ספק שהמכונית שלנו היא אחד הדברים החשובים לנו ביותר, ולכן חשוב מאוד לדעת כיצד עלינו לטפל ולנהוג בה בצורה הטובה והבטוחה ביותר, שתביא לצמצום הנזק והבלאי המצטברים.

לצערנו תחום הנהיגה ואחזקת הרכב מלא במיתוסים ובעובדות שאף אחד לא באמת בטוח בנכונותם. ולכן בואו נעצור לרגע, ונבין אחת לתמיד מה האמת ומה השקר בכמה מהמיתוסים הנפוצים יותר.

רכבים תמונות
 
 
1. צריכת דלק ברכבים בעלי תיבת הילוכים ידנית טובה יותר מאשר ברכבים אוטומטים.
 
גזר הדין - נכון חלקית
 
קביעה זו הייתה נכונה בעבר, כשתיבות הילוכים אוטומטיות היו חידוש טכנולוגי שעוד לא עבר את מקצה השיפורים שמתרחש באופן טבעי לאורך זמן. עבור מרבית המכוניות המודרניות הבדלי צריכת הדלק בין הדגמים הידניים והאוטומטיים נמוכים מאוד, ולפעמים אף זניחים.
 
 
2. עדיף לתדלק בשעות הבוקר המוקדמות והלילה המאוחרות כדי לקבל יותר דלק.
 
גזר הדין – לא נכון
 
המיתוס הזה מתבסס על העובדה שבאמצע היום הטמפרטורות הגבוהות מחממות את הדלק וגורמות לאידוי ולבזבוז מיותר. ייתכן שהקביעה הזאת הייתה נכונה בנוגע למיכלי דלק שנמצאים מעל לפני האדמה, אך למעשה מכלי הדלק בתחנות הדלק ממוקמים מתחת לאדמה, בעומק כזה שהבדלי הטמפרטורות בין היום והלילה בקושי מורגשים. היתרון היחיד של תדלוק בשעות הלילה עשוי להיות התור הקצר יותר בכניסה לתחנה.
 

3. סיבוב ההגה עד לנקודת הקצה שלו מזיק לרכב.

גזר הדין – נכון
 
רבים נוטים לחשוב שגם זה מיתוס שקרי שמקורו במכוניות ישנות, והדעה הרווחת היא שהיום כמעט בכל רכב מותקן הגה כוח. האמת קצת יותר מורכבת: למערכות היגוי חשמלי יש ברוב המקרים מנגנון הגנה שמונע מהזרם החשמלי החזק שהמערכת מפעילה לגרום לנזק. ההגנה היא למעשה כיבוי מערכת ההיגוי החשמלי כדי שרכיביה לא יינזקו, אך למרות זאת עדיין מדובר בפעולה לא רצויה שתוביל לבלאי מוגבר במערכת ההיגוי. מומלץ בחום להימנע מפעולה של סיבוב ההגה "עד הסוף". עדיף להסתובב עוד פעם אחת ביציאה מהחנייה מאשר לגרום נזק לרכב.
 
רכבים תמונות
 
 
4. בתנאי ראות גרועים כדאי להדליק את כל אורות הרכב.
 
גזר הדין – לא נכון
 
חשוב מאוד להבדיל בין האורות ה"גבוהים" והחזקים של הרכב לבין אורות הערפל. את אורות הערפל מותר על פי החוק להדליק אך ורק בתנאי ערפל שמגבילים את הראות ומקשים על הצפייה בדרך ובתנאי השטח. אם כן, בתנאי חושך אסור להדליק את אורות הערפל, אבל מה לגבי הדלקת אורות גבוהים בנוסף לאורות הערפל בתנאים המתאימים? זוהי גם טעות, שכן אורות אלו רק יגרמו לסנוור ולהשתקפות האור בערפל.
 
5. קנית רכב חדש חוסכת יותר בדלק מנהיגה במכונית משומשת.
 
גזר הדין – נכון חלקית
 
למרות שנדמה לנו שעובדה זו היא הגיונית ונכונה, בדיקות רבות שנערכו בשנים האחרונות הוכיחו שלא תמיד זה המצב. ישנן מכוניות חדשות שצריכת הדלק שלהן אף השתפרה אחרי שהן עלו על הכביש והתחילו לנסוע באופן קבוע, וזאת מכיוון שפעילות המנוע באופן קבוע גורמת לכך שכל החלקים ישומנו באופן תדיר, ויתגמשו אחרי מספר נסיעות. הסיבה העיקרית לכך שקנית רכב חדש יכולה לחסוך בדלק,  היא כיוון שברוב הרכבים החדשים בוצעו  שיפורים טכנולוגיים במנועים אשר משפיעים על תצרוכת הדלק.
 
 
רכבים תמונות
 

6. לפני תחילת הנסיעה בחורף מומלץ לתת לרכב "להתחמם".

גזר הדין – לא נכון
 
אנשים רבים נוהגים להתניע את רכבם ולהמתין מספר דקות לפני שהם מתחילים בנסיעה כדי לתת לרכב "להתחמם" בימי חורף קרים. מנהג זה למעשה מזיק לרכב, שכן פעולת המנוע הסטטית יוצרת הצטברויות לחץ וחום על חלקים מסוימים של המנוע, והדבר מוביל לבלאי מואץ. יחד עם זאת גם פעולה הפוכה אינה חכמה, והדרך הטובה ביותר לנהוג היא להניע את המנוע, לצאת לדרך ופשוט להתייחס בעדינות לדוושת הגז ולמנוע, עד שיעברו מספר דקות.
 

7. המתנה עד הרגע האחרון לפני שממלאים דלק מזיקה לרכב.

גזר דין – נכון
 
בין אם זה מעצלנות או מהכרח של נסיעות ארוכות, נהגים רבים מגיעים לתחנת הדלק כשמד הדלק שלהם כבר כמעט מורה על מיכל ריק. הדבר מסוכן מפני שבתחתית מיכל הדלק ישנם משקעים שעלולים לגרום לנזק רב במידה ויגיעו לשאר מערכת המנוע. בנוסף על כך, מיכל דלק ריק מאמץ במידה רבה את משאבת הדלק שלכם ובמקרים חסרי מזל במיוחד, אתם גם עלולים למצוא את עצמכם תקועים באמצע הכביש בלי דלק. 
 

8. כשמכוונים את מראות הצד צריך לראות את הקצה האחורי של הרכב.

גזר דין – לא נכון
 
אנחנו רגילים לכוון את המראות שלנו כך שנראה את דופן הרכב ואת חלקו האחורי בנוסף לנתיבי הנסיעה שמצדדינו ומאחורינו. האמת היא שכמעט ואין שום תועלת לנהג בכך שהוא רואה את דופן הרכב שלו, למעט אישור הידיעה שהרכב עדיין שם. כדי להפיק את מירב שדה הראייה ממראות הצד שלכם כוונו כל אחת מהן לזווית של כ-90 מעלות מהרכב, כך ששטח דופן הצד שתראו יהיה קטן ביותר. כיוון שכזה יקטין משמעותית את שטח הראייה החסום שלכם, וניתן להעלים אותו לחלוטין על ידי הטיית ראש קלה.
 
 
 
רכבים תמונות

9. חובה להגיע לעצירה מוחלטת לפני שמעבירים להילוך אחורי.

גזר הדין - נכון
 
אם הגעתם למוסך לא פעם ולא פעמיים בגלל בעיה בהילוכים, יכול מאוד להיות שאתם עושים את הטעות הנפוצה שכולנו שוכחים לשים לב אליה. חשוב לזכור שכשאנחנו מעבירים בין הילוך נסיעה להילוך אחורי, אנחנו עובדים על הילוך שמסתובב לכיוון הנגדי ביחס לשאר ההילוכים. השינוי הזה מפעיל לחץ על הקלאץ' ועל מוט ההילוכים אם נעשה בזמן תזוזה, ולכן מומלץ להגיע לעצירה מלאה לפני שמחליפים להילוך אחורי או קדמי.
 

10. עדיף לכבות את הרכב מאשר להשאיר אותו מונע בזמן המתנה.

גזר הדין – נכון
 
באתם לאסוף חבר ואתם מחכים שירד למטה? אם חיכיתם יותר מ-10 שניות, כדאי שתכבו את המנוע. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, הפעלת הרכב מחדש אינה צורכת יותר כמות דלק מאשר אם המנוע היה נשאר פועל. למעשה, כשהמנוע עובד "על ריק" יותר מ-10 שניות, אתם מבזבזים יותר דלק.
 

11. חובה לכבות את המזגן לפני שמכבים את המנוע.

גזר הדין – נכון חלקית
 
אחרי שהיינו תקועים בפקק כל הדרך הביתה, הדבר היחידי שאנחנו רוצים לעשות זה להחנות את הרכב, לכבות את המנוע ולצאת ממנו. אך מומלץ לפני כיבוי המנוע, ואפילו לפני הכניסה לחניה, לכבות גם את המזגן. אמנם המיתוס מדבר על בעיות אפשריות שייווצרו בשל הפעלת מדחס המזגן לפני הפעלת המנוע, אך ברכבים מתקדמים המדחס מתחיל לעבוד רק אחרי שהמנוע הונע. אם הרכב שלכם ישן, יתכן שהמדחס יתחיל לעבוד לפני המנוע, וזה אכן עלול להזיק לרכב. הסיבה האמיתית שבגללה קשה לקרוא למיתוס הזה שקרי, היא משום שכשמכבים את המזגן 2 דקות לפני כיבוי המנוע, זה מאפשר לרכב לשחרר לחות מתוך פתחי האוורור ובכך תמנעו הצטברות של עובש בפתחי האוורור. 
 
 
מקור: דודו אהרוני
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: