maavaron
מיד תועבר לדף המבוקש
print header

10 התנהגויות פסיכולוגיות משותפות לכולנו

המוח האנושי הוא איבר מדהים - למרות שהוא המקום בו מתרחשת החשיבה, הוא המקום הכי פחות מובן בגוף האדם. במילים אחרות, המוח הוא אחד העצמים הכי פחות מובנים למוח. הפרדוקסליות שבעניין הביאה לפיתוח מואץ של הפסיכולוגיה האנושית והמדע הצליח לפצח כמה חידות של התנהגויות אנושויות, אשר משותפות לרוב בני האדם. הנה כמה דברים שיסייעו לכם להכיר טוב יותר את עצמכם וגם אחרים.

1. אנו קוראים מהר יותר שורות ארוכות, אך מעדיפים קצרות
למרות שאנו רגילים לראות את הטורים הצרים בעיתון, ומסה של טקסט יכולה להרתיע אותנו, אנו קוראים שורות ארוכות הרבה יותר מהר. יש ניגוד מעניין בין ההעדפה הויזואלית האסטתית של טורים קצרים, לבין היכולת של המוח לעבד את הנתונים מהר יותר דווקא בשורות ארוכות ופריסה רחבה.

 

2. כחול ואדום הם צבעים לא נעימים לעיניים
למרות שהם מסמלים דברים משמעותיים בחיינו ואף מופיעים על דגלים של מדינות רבות, שילוב הצבעים כחול ואדום אינו נוח לצפייה עבורנו. ישנו אפקט שנקרא כרומוסטראופסיס, אשר גורם לצבעים מסוימים "לקפוץ החוצה" כשהם על רקע של צבע אחר, כפי שמתרחש במקרה של אדום וכחול. לעין האנושית לא נוח לעכל את השילוב הזה.

 

3. הזיכרונות שלנו משתנים עם השנים
מכיוון שאנו נוטים לחוות את הזיכרונות שלנו כמו "סרטים", יש לנו תחושה כאילו כל זיכרון מאוחסן כמו קובץ וידאו על המחשב. אך זהו לא המקרה. בכל פעם שאתם חוזרים אחורה בזמן אל זיכרון כלשהו, המוח שלכם בונה אותו מחדש. מכיוון שזיכרונות מושפעים אלו מאלו, המוח מתפתח ואנו צוברים עוד ניסיון וידע, הזיכרונות שלנו נבנים מחדש בצורה שונה בכל פעם ולכן אין 2 זיכרונות שהם אותו הדבר והזיכרונות שלנו אף משתנים עם השנים.

 

4. רוב ההחלטות שלנו אינן מודעות
אנו אוהבים לחשוב שההחלטות שלנו מגיעות אחרי עיבוד מידע, חשיבה רציונלית ושיקול ה"בעד ונגד". אולם מחקרים מציירים תמונה שונה לגמרי. מרבית ההחלטות היומיומיות שלנו מתקבלות בתת מודע, מבלי שאפילו נבחין בכך ויש לכך סיבה טובה: בכל שנייה המוח שלנו מופצץ ביותר מ-11 מיליון פיסות אינפורמציה אינדיבידואליות. המוח שלנו אינו מסוגל לנווט את דרכו בתוך אוקיינוס המידע הזה, לפחות לא באופן מודע ולכן התת מודע פועל באופן אוטומטי לפי כללי אצבע מסוימים וקבועים. כך למשל, ההחלטה באיזו כוס לשתות מתקבלת על פי הרגלים שטבועים במוחינו ולא על פי שיקולים כבדים ורציונליים.

 

5. אנו מכווצים מידע
מדע הפסיכולוגיה אומר לנו כי המוח שלנו מסוגל להחזיק בין 5 ל-9 פיסות מידע בזיכרון לטוח קצר שלנו. אולם כל פיסה יכולה להיות מורכבת מכמה פיסות כשלעצמה וכן להיות קשורה לנתונים רבים. חשבו למשל על הכתובת שלכם: היא פיסת אינפורמציה אחת, אך היא מכילה את שם העיר, שם הרחוב, מספר הבית ואפילו את מספר תיבת הדואר והמיקוד. אנו מסתכלים על הכתובת כיחידה אחת של מידע, אך היא מורכבת מכמה פיסות אינפורמציה. יתרה מכך, הכתובת שלכם בדרך כלל מחוברת לתמונה ויזואלית של הבית שלכם, מה שאומר שהמידע הוא אף רחב יותר. בדרך הזו המוח שלנו "מכווץ" מידע כך שיהיה לו נוח יותר לעבד אותו.

 

6. היכולת לדחות סיפוקים מובילה להצלחה בחיים
כל אדם שואף לספק את הצרכים שלו וכמה יותר מהר, בטח ובטח תינוקות. אך היכולת הנרכשת לדחות את הסיפוקים היא אחת מהכלים החזקים ביותר להצלחה בחיים, והיא מתחילה מגיל צעיר. מחקרים מצאו כי ילדים שהיו בעלי יכולת גבוהה יותר לדחיית סיפוקים, הפגינו ציונים והצלחה גבוהים יותר בבית הספר, כמו גם יכולת טובה יותר להתמודד עם מצבי לחץ חתסכול. כך שלתת לילדים כל מה שהם רוצים ברגע שהם רוצים את זה, לא בהכרח מעיד על הורות טובה.


 

7. אנו מבלים לפחות 30% מהזמן שלנו בתהיות
האם אתם טיפוס שחולם בהקיץ? על פי מחקרים כולנו כאלה, לפחות 30% מהזמן. חלקנו מבלים יותר זמן במחשבות וחלקנו נודדים רחוק יותר ועמוק יותר, אולם זה לא בהכרח דבר רע. חוקרים גילו שאנשים עם נטייה מוגברת לחלום בהקיץ הם בדרך כלל יותר יצירתיים ויותר טובים בפתרון בעיות.

8. אנו מדמיינים דברים מלמעלה ומהצד
אם תבקשו ממישהו לצייר כוס מים, ברוב המקרים הוא יצייר אותה בזווית שבין מאונכת למאוזנת, כך שניתן להבחין הן בפתח הכוס והן בדפנותיה החיצוניות. אותו דפוס יחזור על עצמו גם בציור של מכונית, טלוויזיה וכדומה. באותה המידה כוס ניתן לצייר כעיגול פשוט, מה שייראה כמבט מלמעלה וטלוויזיה יכולה להיות פס דק במבט מהצד. אך כדי שנדע להבחין בין עצמים שונים ולתת להם תכונות ספציפיות, המוח שלנו חושב על מדמיין את הדברים בפורמט קבוע.

 

9. אנו רוצים יותר אפשרויות מאשר אנו יכולים לעבד
במחקר שנערך ליד סופרמרקט, החוקרים הציבו 6 צנצנות ריבה כל שולחן. לאחר מכן הם החליפו את השולחן בשולחן אחר עם 24 צנצנות ריבה. הם גילו שהרבה יותר אנשים עצרו ליד השולחן עם 24 צנצנות הריבה, אך יותר אנשים ביצעו רכישה בשולחן עם 6 צנצנות הריבה. למעשה, פי 6 יותר אנשים ביצעו רכישה בשולחן עם המבחר המצומצם. זה מוביל למסקנה שאנו רוצים לבחור מתוך הרבה אפשרויות, אך המוח שלנו כלל לא מסוגל להתמודד עם כל כך הרבה. אם תחשבו על זה קצת, תגלו שזהו טיפ שימושי לחיים.

 

 

10. אנו מאמינים שאנשים אחרים קלים יותר להשפעה מאיתנו
"אפקט האדם השלישי" הוא תופעה שאומרת לנו שאנו מכירים בכוח של פרסומות על אנשים אחרים, אנו נוטים לא לייחס את אפקט ההשפעה שלהם על עצמנו. זה תקף לא רק לפרסומות אלא לגורמי השפעה נוספים כמו נאומי בחירות, עצות של אנשים, שיחות של אנשים מכירות וכדומה. התופעה הזו נוצרת במוח שלנו במקרים בהם לגורם ההשפעה אין רלוונטיות כלפינו, כמו למשל במקרה שצפינו בפרסומת למכונית כשיש לנו מכונית חדשה. אז אנו נוטים לחשוב שלפרסום אין כוח עלינו. אולם במציאות, פרסומות וגורמי השפעה נוספים מעצבים ומשפיעים על המחשבה, הרגשות, התשוקות ואפילו על ההחלטות שלנו, כשכל התהליך מתרחש בתת מודע.

 
 

תמונות: freedigitalphotos.net - samuiblue,Iamnee,

הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל:

כתוב תגובה

תוכן התגובה:
הצג את כל התגובות (0)
הצטרף בחינם לשירות
התכוונת ל: